ادله وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام قسمت پنجم
روایات
در خصوص وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام روایات زیادی وجود دارد که بر اساس بعضی از تقسیمبندی ها، مانند آنچه مرحوم آخوند خراسانی در کفایۀ الاصول انجام دادهاند، میتوان روایات را در چهار عنوان تقسیم کرد:
الف)روایاتی که بر وجوب پیروی از علماء دلالت میکنند، مانند توقیع شریف امام زمان عج الله تعالی فرجه که می فرمایند: « أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّه» که توضیح آن در قسمت آغاز تقلید گذشت؛ از این دسته روایتها به طور مستقیم و به دلالت مطابقی میتوان وجوب مراجعه و پیروی از علماء را بهدست آورد.
ب) روایتی که دلالت میکند که تقلید باید از مجتهد جامع الشرایط صورت گیرد این روایت هم از امام صادق علیه السلام نقل شده است، همانگونه که در مبحث آغاز تقلید گذشت، و هم از امام حسن عسکری علیه السلام آمده است که : « فأمّا من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدينه مخالفا على هواه، مطيعا لأمر مولاه، فللعوام أن يقلّدوه، و ذلك لا يكون إلّا بعض فقهاء الشيعة لا جميعهم» (حسن بن علی علیه السلام، ص: 300) این تکرار نشاندهندهاهمیت بالای این مساله است.
ج) روایاتی که ظاهر آنها دلالت میکنند که از قول بدون علم و فتوای بدون تحقیق منع فرمودهاند، از مفهوم و نتیجه این منع بهدست میآید که اگر فتوای از روی علم و تحقیق و تفحص باشد، منعی ندارد و کسانی که به این مرحله برسند که به توان از روایات احکام را بدست آوردن و اظهار نظر کنند، جایز است اینکار را انجام دهند و بر دیگران که به این توانایی دست پیدا نمیکنند، اخذ و عمل به این فتاوای جایز و روا میباشد، و گرنه اظهار فتوی لغو خواهد بود و از شارع حکیم این امر قبیح است.
د)روایاتی که در آنها ائمه علیهم السلام در آنها اظهار علاقه و محبت میکردند که بعضی از صحاب برای مردم فتوا بدهند مانند روایتی که در مبحث آغاز تقلید، از امام باقر علیه السلام نقل شده است به این بیان که ذکر نام این افراد دلالت نمیکند که این عمل منحصر در این افراد باشد بلکه آنها خصو صیات و ویژگیهایی داشتهاند که به این موقعیت و جایگاه رسیدهاند، پس کسانی که تلاش کنند و به این جایگاه برسند میتوانند فتوی بدهند و بر مردم لازم از آنها تقلید و پیروی کنند.(ر.ک: محمدی خراسانی، 1391، ج3، صص: 529-531)
منابع:
1. محمدی خراسانی، علی، شرح کفایۀ الاصول، قم: الامام الحسن ابن علی علیه السلام، 1391، چاپ سوم
2. حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، محقق / مصحح: مدرسه امام مهدى عليه السلام، قم: مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف، چاپ: اول1409 ق
3. طبرسى، احمد بن على، الإحتجاج على أهل اللجاج( للطبرسي)، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر، مشهد: نشر مرتضى، چاپ اول1403 ق
4. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، « بحار الأنوار( ط- بيروت)»،محقق / مصحح: جمعى از محققان، بیروت: دار إحياء التراث العربي، چاپ دوم، 1403ق
5. حر عاملى، محمد بن حسن،« وسائل الشيعة»، محقق / مصحح: مؤسسة آل البيت عليهم السلام ، قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، چاپ اول، 1409 ق
6. طبرسى، احمد بن على، « الإحتجاج على أهل اللجاج( للطبرسي)»، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر ،مشهد: نشر مرتضى، چاپ اول،1403 ق
7. ابن بابويه، محمد بن على، « كمال الدين و تمام النعمة»، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، تهران: اسلاميه، چاپ دوم، 1395 ق
8. بحرانى، سيد هاشم بن سليمان، « البرهان في تفسير القرآن»، محقق / مصحح: قسم الدراسات الإسلامية مؤسسة البعثة، قم: مؤسسه بعثه ،چاپ اول، 1374 ش
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط جرجیس در 1397/03/10 ساعت 11:14:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |