پیامد های دنیوی حسد
پیامدهای حسد
با توجه به این مسئله که حسد یکی از مهلکترین رذایل اخلاقی میباشد، لازم است به منظور درمان آن، پیامدها و آثار دنیوی و اخروی این گناه عظیم مورد بررسی قرار گیرد، به همین علت در این قسمت به بعضی از این موارد اشاره خواهد شد
آثار دنیوی
در روایات پیامد های زیادی برای حسد ذکر شده است که بیشتر آنها متوجه فرد حسود می گردد در ذیل به مواردی از آثار و پیامد های شوم حسد اشاره می شود.
1) کمترین خوشی از زندگی
یکی از مهمترین آثار حسد که شخص حسود در دنیا گرفتار آن میشود این است که کمترین خوشی را از زندگی خود میبرد این مطلب بر اساس حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله است که فرمودهاند: «اَقَلُّ النّاسِ لَذّةً اَلحَسود[1]؛ آدم حسود كمترين لذت و خوشي را از زندگي ميبرد».
انسان بر اساس فطرت خود به دنبال آرامش و لذت بردن از زندگی است اما فرد با حسادت خود را از این لذت محروم میکند و کمترین لذت را خواهد برد لذا افراد برای لذت بردن از زندگی باید از حسادت دوری کند.
2) عدم آسایش:
امام علی علیه السلام فرمودهاند:« لا راحۀ لحسود[2]؛ برای حسود آسایشی نیست »
امام علی علیه السلام نیز در این مورد فرمودهاند: «لا عَيشَ لِحسودٍ[3]؛ آدم حسود هيچگاه در زندگي راحتي ندارد».
انسانها به دنبال راحتی هستند و از هر فرصتی برای به دست آوردن آن تلاش میکنند اما حسادت یکی از موانع مهم از دست دادن راحتی در زندگی دنیوی افراد است و اثر مستقیم در ناراحتی افراد در زندگی و نبودن آرامش دارد.
3) از بین بردن جسم
حسد یکی از مهلکترین امراض اخلاقی است که بر روی جسم حاسد اثر میگذارد، امام علی G در این خصوص فرمودهاند: «الحَسَدُ يُذيبُ الجَسدِ[4]؛ حسد، بدن آدمي را آب و گداخته ميکند».
یکی از مهمترین نگرانهای افراد در دنیا به خطر افتادن بدن و جسم میباشد و با حسادت بدون اینکه متوجه باشند بدن خود را در معرض نابودی قرار میدهند.
امام علی علیه السلام فرمودهاند: «العَجَبُ لِغَفلَةِ الحُسّادِ عَن سلامَةِ الأَجسادِ[5]؛ عجبا که حسودان تا چه اندازه از سلامتي جسم و بدن خود غافل و بيخبرند».
4) ضرر به خود
یکی دیگر از آثار دنیوی حسد که بنابر روایات به ضرر حسود میباشد، این است که فرد با حسادت به خود آسیب میرساند در حالیکه برای طرف مقابل هیچ ضرری ندارد.
امام صادق علیه السلام فرمودهاند: «الحاسدُ يَضُرُّ بِنَفسِه قَبلَ أَن يَضُرَّ بِالمحَسودِ[6]؛ آدم حسود پيش از آنکه به طرف مقابل زيان برساند به خودش زيان رسانده است».
فرد عاقل همیشه سعی میکند ضرر احتمالی را از خود دور کند، اما شخص حسود بدون اینکه متوجه باشد با حسادت به خود ضربه میزند.
5) مرگ
یکی از سختترین پیامدهای و نهایت اثر سوء حسد که گریبان گیر شخص حسود در این دنیا میگردد، مرگ اوست؛ امام علی علیه السلام فرمودهاند: «وَيحَ الحَسدَ ما أعدلهَ بَدَأ بصاحِبِه فَقتَلَه[7]؛ به راستي که حسد چه بزرگ دادگري است! از همان اوّل به سراغ خود حسود ميرود و در پايان، به زندگي او خاتمه ميدهد».
این مطلب بیانگر نهایت ضرری است که فرد میتواند برای خود فراهم کند، و با توجه به میل به جاودانگی که در نهاد انسانها قرار داد اگر افراد به این مسئله توجه داشته باشند از این دام مهلک رها خواهند یافت.
6) سرچشمهی بدیها
با توجه به این که هر عملی که سر منشأ و عاملی دارد از روایات به دست میآید که حسد یکی از سرچشمههای اصلی سایر گناهان است در این خصوص امام حسن علیه السلام فرمودهاند: «الحسدُ رائدُ السُّوءِ و مِنهُ قَتَل قابيلُ هابيلَ[8]؛ حسد سبب همه خلافها و زشتیها است و به همین جهت قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند».
در این روایت حضرت به صورت روشن حسد را به عنوان یکی از عوامل اصلی برای سایر گناهان بیان فرمودهاند و به این ترتیب به اطلاع دادهاند که اولین گناهی که بعد از هبوط حضرت آدم علیه السلام روی زمین اتفاق افتاده است عامل و سرچشمه آن حسد بوده است.
7) بیماری غیر قابل درمان
حسد یکی از سختترین امراض اخلاقی است که بر روی بدن و جسم شخص حسود نیز اثر دارد و عامل بیماریهای جسمی دیگر میگردد به این مطلب در روایات اشاره شده است از جمله میتوان به این موارد اشاره کرد، امام علی علیه السلام فرمودهاند: «اَلحسدُ داء عَياءٌ لايزولُ اِلاّ بِهَلْكِ الحاسِدِ أَو مَوتِ المَحسود[9]؛ حسد يک بيماري علاج ناپذیری است که جز با از پاي درآمدن حسود يا مرگ طرف مقابل زوال نميپذيرد».
در این کلام حضرت تنها راه درمان حسد را مرگ یکی از طرفین حسادت بیان کردهاند، اما با توجه به این مطلب که نعمتهای الهی همیشه شامل حال بندگان میشود میتوان گفت که شخص حسود تنها با مرگ از این بیماری نجات پیدا خواهد کرد.
امام علی علیه السلام در روایتی دیگر فرمودهاند: «الحَسدُ مَرَضٌ لايوُسي[10]؛ حسادت بیماری است كه قابل علاج نيست»؛ در اینجا نیز حضرت حسادت را یک بیماری درمان ناپذیر اعلام کردهاند و به این ترتیب به افراد هشدار دادهاند که اگر گرفتار این گناه شوند راه نجاتی جز مرگ ندارند.
8) بیماری روحی
انسانها بر اساس فطرت خود به دنبال سلامتی هستند و از هر چیزی که این نعمت را به خطر به میاندازد دوری کنند، با توجه به روایات حسد از جمله عواملی است که در بیماری جسمی و روحی افراد نقش بسیار مهمی دارد در این خصوص به کلامی از امیر المؤمنین حضرت علی علیه السلام که فرمودهاند: «الحسودُ دائمُ السُّقمِ و إنْ كانَ صحيحَ الجَسَدِ[11]؛ آدم حسود هميشه مريض است هرچند (به ظاهر) بدني سالم و تندرست دارد»، اشاره میکنیم حضرت در اینجا به صراحت اشاره میکنند که شاید افراد حسود در ظاهر سالم باشند و بیماری جسمی نداشته باشند اما حتماً به بیماری روحی گرفتار هستند که به مراتب از بیماری جسمی خطرناکتر است.
9) اندوه همیشگی
یکی از آثاری که فرد حسود با حسادت به آن دچار میشود بنا به فرمودهی امام علی علیه السلام : «الْحَسُودُ مَغْمُوم؛ حسود غمگین است» میباشد.
با توجه به این که فرد حسود آرزوی سلب نعمت از همه انسانها را دارد و از طرفی هر فردی در مدت زندگی دنیوی خود مقدراتی دارد که در هر صورت به خواهد رسید، فرد حسود همیشه در اندوه این است که به ارزوی خود نرسیده است و نعمتهای الهی از طرف مقابل سلب نشده است.
10) تنهایی همیشگی
از آنجا که انسانها از تنهایی بیزار هستند، دوست دارند که دوستانی داشته باشند، اما فرد حسود با توجه به این روایت از حضرت علی علیه السلام که فرمودهاند: « الْحَسُودُ لَا خُلَّةَ لَه؛ برای حسود دوستی نباشد»؛ همیشه تنها خواهد بود.
فرد حسود خودش دوست کسی نمیشود زیرا نمیتواند نعمتهای دیگران را ببیند، از طرف دیگر با کارها و اعمال ناشایسته خود نمیگذارد کسی هم بتواند او را به عنوان دوست انتخاب کند، پس همیشه تنها خواهد بود
11) عامل دشمنی
از جمله مشکلات و پیامدهای که حسد برای شخص حسود در پی دارد کینه و دشمنی میباشد که در این خصوص امام هادی علیه السلام فرمودهاند: «الْحَسَدُ … وَ الزَّهْوُ جَالِبُ الْمَقْت[12]؛ حسد، باعث بغض و دشمنيها ميگردد».
از جمله مواردی که در اسلام به آن تأکیده شده، وحدت جامعه اسلامی است و از عواملی که موجب دشمنی بین افراد میگردد به شدت نهی شده است، یکی از این موارد بنا به فرموده امام هادی علیه السلام -که بیان شده- حسد میباشد، هنگامی که فرد حسود نعمتهای الهی را که شامل حال افراد شده است میبیند نسبت به آنها دچار کینه و دشمنی میشود و به این ترتیب وحدت جامعه به خطر میافتد.
12) مانع پیشرفت
از جمله آثاری که حسادت بر روی شخص حسود دارد بنا به فرمودهی امام علی علیه السلام : « الْحَسُودُ لَا يَسُود، حسود بزرگی و برتری نمییابد» است.
و این به بزرگی نرسیدن میتواند به چند صورت باشد:
1- اگر به بزرگی و مقامی برسد تلاش میکند تا نعمتهای الهی را از افراد بگیرد و با توجه به حسادت از هر عملی در این زمینه انجام میدهد و مرتکب هر گناهی میشود لذا خداوند با توجه به این گناه وقصد او مانع از رسیدن او به مقامات دنیوی میشود تا به این ترتیب شر او دفع شود.
2- یا به جهت حسادت کارهای میکنند که با بزرگی و شأن انسانهای بزرگوار منافات دارد و موجب کمارزشی و پستی او میگردد و این خود مانع از رسیدن او به مقامات عالی در دنیا و آخرت میگردد.
3- و یا به علت اینکه در نتیجه حسادت از پرداختن به رذایل اخلاقی دیگری که دارد غافل شده و نتوانسته آنها را برطرف کند و در نتیجه به بزرگی نخواهد رسید.
منابع:
1-ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار،1403 ق،محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ: اول
2- مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، 1413 ق، قم: كنگره شيخ مفيد، چاپ: اول
3- ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول، 1404 / 1363 ق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، قم:جامعه مدرسين، چاپ: دوم
4- ليثى واسطى، على بن محمد، عيون الحكم و المواعظ( لليثي)، 1376 ش،محقق / مصحح: حسنى بيرجندى، حسين، قم: دار الحديث، چاپ: اول
5- شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة( للصبحي صالح)، 1414 ق، محقق / مصحح: فيض الإسلام، قم: هجرت، چاپ اول
6- منسوب به جعفربن محمد عليه السلام، امام ششم عليه السلام، مصباح الشريعة، 1400 ق، بيروت: اعلمى، چاپ اول
7- تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم،1410 ق ،محقق / مصحح: رجائى، سيد مهدى، قم: دار الكتاب الإسلامي، چاپ دوم
8-اربلى، على بن عيسى، كشف الغمة في معرفة الأئمة( ط- القديمة)، 1381 ق،محقق / مصحح: رسولى محلاتى، هاشم، تبریز: بنى هاشمى چاپ اول
9-آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسين، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم، 1366 ش، محقق / مصحح: حسينى ارموى محدث، جلال الدين،تهران: دانشگاه تهران، چاپ چهارم
10-حلوانى، حسين بن محمد بن حسن بن نصر، نزهة الناظر و تنبيه الخاطر،1408 ق ،محقق / مصحح: مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف، قم: مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف، چاپ اول
پی نوشت:
[1] معانی الاخبار، متن 195.
[2] الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد؛ ج1، ص 303.
[3] تحف العقول، متن 215.
[4] عیون الحکم و المواعظ، 23.
[5] نهجالبلاغۀ 508.
[6] مصباح الشریعۀ، 104.
[7] غررالحکم و دور الکلم، 727
[8] کشف الغمۀ فی معرفۀ الائمه، ج 1، 572.
[9] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 12، 22.
[10] شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دور الکلم، ج 1، 363.
[11] غررالحکم و دور الکلم،108.
[12] نزهۀ الناظر و تنبیه الخاطر، 140.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط جرجیس در 1397/03/23 ساعت 02:28:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |