موضوع: "پوشش"

خانواده می خواهیم یا نه؟؟؟

پوشش در اسلام از یک مساله کلی تر و اساسی تری ریشه می گیرد و آن این است که اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در قالب ازدواج قانونی اختصاص یابد، و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد؛ بر خلاف سیستم غربی حاضر که کار و فعالیت را با لذت جویی های جنسی به هم می آمیزد ولی اسلام می خواهد این دو محیط را کاملاً از یکدیگر تفکیک کند.

پوشش الهی با در نظر گرفتن دیگر خواسته ها و مصلحت ها و اهداف زنان و مردان تنظیم و توصیه شده است و گر نه با نبودن و قطع نظر از دیگر مصالح خانواده و جامعه همان برهنگی آزادی حداکثری و سایر خواهش های حیوانی بهتر بود.

اما آیا انسان به عنوان برترین مخلوق نیاز ها و اهداف دیگری ندارد؟؟؟

آیا آرمانها و اهداف دنیوی و اخروی دیگران ندارد؟؟؟

آیا انسانها نمی خواهند در ارزشهای انسانی پیشرفت داشته باشند؟؟؟

 اگر جمع خانوادۀ صمیمی می خواهیم، اگر خواهان این هستیم که زن و مرد بر سر پیمان مقدس ازدواج باقی بمانند ، اگر نگران از هم پاشیدن خانواده ها بوده و از آمار سر به فلک کشیده طلاق ناراضی هستیم، اگر آرزو داریم نگاه و توجه و محبت مرد و زن تنها و تنها متوجه همسرش باشد نه دیگران و …

پس ضرورت دارد در فضای عمومی و خارج از محیط خاص خانواده از هرگونه تحریک های جنسی و جلوه های سمعی و بصری شهوت اجتناب نماییم.

راهکارهای فرهنگی تربیتی فرهنگ سازی پوشش اسلامی

با توجه به اینکه انسان مدنی بالطبع است، نمی تواند به تنهایی زندگی کند و در ارتباط با دیگر افراد جامعه خواه نخواه از آنها اثر می پذیرد، به منظور نهادینه سازی یک فرهنگ باید برای اجتماع و جامعه برنامه خاص وجود داشته باشد در مورد پوشش اسلامی نیز اجتماع نقش بی بدیلی دارد با توجه به این نکته که جامعه از نهاد های گوناگونی تشکیل شده است از جمله راهکارهای فرهنگی و تربیتی که می توان در این خصوص ارائه نمود به شرح ذیل می باشد:

1-   ایجاد مرکزهای مشاوره و پاسخ گویی به شبهات به گونه ای که فرد در این خصوص کاملا مجاب شده و از روی میل و رغبت جواب سوال خود را گرفته باشد و حتی خود او بتواند دیگران را قانع کند.

2-   احترام لازم و محسوس افراد نسبت به خانم های با حیا و حجاب کامل در جامعه که خود موجب ترویج فرهنگ پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد.

3-   تقویت غیرتمندی مردان در نوع پوشش زنان نقش بسزایی دارد.

4-   احیای ارزش های اصیل اسلامی و فراخوانی زن مسلمان به تعقل و دریافتن ارزش ها و ایجاد روح تعبد و تعهد، نقش مهمی دارد.

5-   با توجه به اینکه دین برای بهره برداری حداکثری از دنیا فنای برای ابدیت برنامه های فراوان دارد،جایگاه دین در جامعه بازسازی شود و نگاه جامعه به دین و حکومت دینی، الهی شده و تصحیح شود.

6-   معرفی الگوهای مناسب اسلامی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها به زنان و دختران جامعه

7-   آشنا نمودن جوانان و نوجوانان با دلایل روی آوردن زنان غربی و غیر مسلمان به پوشش اسلامی و معرفی آنها

و…

به امید روزی که با بکار بستن این راهکار ها شاهد جامعه ی با پوشش اسلامی باشیم و زمینه ساز ظهر باشیم

اللهم عجل لولیک الفرج

در این خصوص مطالعه ی دو کتاب «گوهر عفاف» از نویسنده گرامی “سید حسین اسحاقی” و کتاب «حمله به حجاب زن چرا؟»  از خانم “لیلا چاردین” می تواند موثر باشد. 

روش هایی در رابطه با فرهنگ سازی پوشش اسلامی در خانواده

 خانواده کوچک ترین نهاد اجتماعی است که نقش بسیار مهمی در پیشرفت و یا انحطاط جامعه دارد اگر خانواده ها اصلاح شوند به مرور اجتماع نیز اصلاح خواهد شد، زیرا که پایه و اساس خانواده است.

والدین اولین الگوهای می باشند که فرزندان از رفتار و حرکات آنها الگو برداری می کنند، اگر پوشش اسلامی در خانواده رعایت شود این امر فطری در کودکان زنده خواهد شد و بنا بر فرموده امیر المومنین علی علیه السلام: «قَلبُ الحَدَثِ کالأرضِ الخالیهِ ما اُلقِیَ فیها مِهن شَیءٍ قَبِلَته؛ قلب کودک، چونان زمین خالی است که هر بذری را در آن بریزید رشد خواهد کرد». این مطلب نشان دهنده اهمیت خانواده می باشد

راهکارهای نهادینه سازی پوشش اسلامی در خانواده

پوشش مناسب زنان

کنترل دوستی های فرزندان

آموزش حجاب

و…

راهکارهای فردی نهادینه سازی پوشش اسلامی

پوشش اسلامی یکی از انتظارات اسلام از مسلمانان است و برای نهادینه سازی و فرهنگ سازی این مهم راهکارهای مطرح شده است با توجه به این نکته که تا فرد اصلاح نشود جامعه اصلاح نخواهد شد در بُعد فردی می توان به این موارد اشاره کرد

1- کنترل و محدود سازی نگاه

2- تقویت باور های دینی

3- پرهیز از تبرج و جلوه گری های زنانه

4- توجه دادن  انسان به مسئولیتی که در قبال اعمالی که انجام می دهد دارد.

 اینها از جمله مهمترین راهکار های است که فرد با انجام دادن آنها می تواند پوشش مورد قبول اسلام را در خود نهادینه سازد.

انتظار اسلام از مسلمانان در خصوص پوشش

از نظر اسلام زن و مرد باید پوشیده باشند و پوشیدگی با کارهای اجتماعی منافتی ندارد.

پوشش اسلامی فرصتی است که زنان در جامعه اسلامی حضور یابند؛

ولی به ایمان و شخصیت ایمانی شناخته شوند و از آزار هرزگان در امان باشند.

تردیدی در اسلامی بودن پوشش نیست و کسی که اسلام را بشناسد می داند که خواسته قطعی اسلام از پیروانش نیز همین است.

اسلام تأکید می کند فضای پاک اجتماع برای کسب و کار باقی بماند و زنان در حالی که در جامعه حضور یابند که از آسیب جاهلان در امان بمانند.

خود زنان نیز نباید با تبرج و انواع خود آرایی و خود نمایی، محیط را آلوده به امور جنسی کنند.

1 2