سلسله مباحث مهدویت قسمت اول

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در فطرت و ذات بشر معارفی بالقوه لحاظ شده که نسبت به آن معارف نیاز به تعلیم و تعلم نیست؛ مانند حس زیبایی.

امامت و پیشوایی جامعه از اصولی است که ضرورت آن نه تنها برای انسانها بلکه بر هر موجودی که زندگی جمعی برای او ضرورت داشته باشد محرز و قطعی است.

پس اصل امامت هم از راه فطرت و هم غریزه قابل اثبات خواهد بود:

     اما از راه فطرت هیچ قومی در هیچ زمانی وجود نداشته مگر اینکه یک پیشوا و مقتدایی داشته این مطلب طبق بررسی های باستان شناسان حتی در مورد انسان های اولیه نیز صادق است؛ در زندگی روزمره و حتی بازی کودکان نیز این مسأله محسوس می باشد.

     از طریق غریزه نیز می توان این مسأله را در موجوداتی مانند مورچه و زنبور عسل که زندگی جمعی دارند مشاهده کرد؛ این موجودات نیز به حکم غریزه برای خود مسئول و پیشوا انتخاب می کنند.

جهت اثبات این ضرورت می توان به این فرمایش از حضرت علی علیه السلام استناد نمود:

    « و اِنّه لابُدّ للنّاس من امیرٍ برّاً او فاجر یعمل فی امرتِه المؤمن و یستمتع فیها الکافر» (خطبه چهل نهج البلاغه)

برای مردم [وجود و حضور] امیر و فرمانروا ضرورت دارد [ و در اصل این ضرورت فرقی نمی کند که] نیکوکار باشد و یا فاجر، تا در تحت مدیریت او مؤمن بتواند به زندگی خود ادامه دهد و کافر نیز به لذایذ مادی خود نایل آید [ و جامعه از هرج و مرج نجات پیدا کند].

از این می توان به فطری بودن وضرورت امامت پی برد

اما مطالب مهم دیگری مانند شناخت این امام، ویژگی های او، حد قدرت و نفوذ حکم او در زندگی، وظایف او در قبال جامعه و متقابل وظایف ما در مقابل این امام و …. از جمله مباحثی است که در آینده به آن خواهیم پرداخت. 

ر.ک: مهدی منتظر نوشته حسن طاهری پور همدانی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.