آرشیو برای: "خرداد 1397"

وقتي عمر از علي عليه السلام مي گويد!

 ابووائل نقل مي كند، روزي همراه عمربن خطاب بودم، عمر برگشت ترسناك به عقب نگاه كرد. گفتم: چرا ترسيدي؟ گفت: - واي بر تو! مگر شير درنده، انسان بخشنده، شكافنده صفوف شجاعان و كوبنده طغيان گران و ستم پيشگان را نمي بيني؟ گفتم: - او علي بن ابي طالب است. گفت: -… بیشتر »

شیوه مناظره شاگردان مکتب اهل بیت علیهم السلام: مناظره هشام بن حكم با استاد معتزلي

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ عمروبن عبيد (80-128 ه - ق) از اساتيد و بزرگان فرقه معتزله اسلامي، در عصر امام صادق علیه السلام بود و از دوستان نزديك منصور دوانيقي (دومين خليفه عباسي) به شمار مي رفت و در بصره، جلسه درسي داشت و شاگردان بسياري در آن… بیشتر »

اهميت امامت، در ميان پايه هاي دين

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ روزي امام صادق علیه السلام پايه هاي دين را براي شاگردان بر مي شمرد و فرمود: بناي اسلام، روي پنج پايه است: 1- نماز 2- زكات 3- حج 4- روزه 5- ولايت (امامت). زراره پرسید: در ميان اينها، كدام برتر است؟ امام علیه اسلام… بیشتر »

واسطه ایمان و کفر

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ سه نفر از شاگردان امام صادق علیه السلام به نامهاي: هاشم (صاحب البريد: رئيس پست) و ابوالخطاب و محمد بن مسلم، كنار هم نشسته بودند و درباره آنانكه امامت امامان بر حق (امام علي علیه السلام تا امام صادق علیه السلام) را… بیشتر »

گالری تصاویر عید سعید فطر

پیامد های دنیوی حسد

  پیامد­های حسد با توجه به این مسئله که حسد یکی از مهلک­ترین رذایل اخلاقی می­باشد، لازم است به منظور درمان آن، پیامد­ها و آثار دنیوی و اخروی این گناه عظیم مورد بررسی قرار گیرد، به همین علت در این قسمت به بعضی از این موارد اشاره خواهد شد  آثار دنیوی در… بیشتر »

منشأ و عوامل رذیله حسد

1-   مقدمه: حسد یکی از شدیدترین امراض روحی و رذایل اخلاقی است که حسود را گرفتار عذاب دنیوی و اخروی می­کند؛ در دنیا حسود لحظه­ای از ناراحتی و غصه بیرون نمی­آید زیرا نعمت الهی همیشه شامل انسان­ها می­شود و این موجب ضرر حسود می­شود درحالی‌که هیچ ضرری برای… بیشتر »

آثار اخروی غیبت

 آثار اخروی غیبت با توجه به این مطلب که دنیا مزرعه آخرت است؛ هر عملی که در این دنیا انجام می­شود باطن و اثر آن را به صورت کامل و مجسم شده در آخرت مشاهده می­شود؛ لازم است تا به آثار غیبت در آخرت پرداخته شود.    الف) عذاب قبر اولین مرحله بعد از مرگ که فرد… بیشتر »

آثار دنیوی غیبت

 آثار غیبت برای غیبت آثار سوء فراوانی ذکر شده است که توجه به این موارد می­ تواند به عنوان راهکار­های برای پیش­گیری از این رذیله اخلاقی باشد. این آثار را در دو دسته آثار دنیوی و اخروی می­ توان تقسیم ­بندی کرد. آثار دنیوی   با توجه به این مطلب که زندگی… بیشتر »

مفهوم و اسباب غیبت در آینه روایات

مقدمه: زبان به‌ عنوان یکی از عجیب­ترین مخلوقات و آفریده­های الهی است که قلمروی حکومتی آن همانند عقل، تمام وجود انسان است، به بیانی دیگر می­توان گفت که زبان نائب عقل در رفتار انسان می­باشد؛ زبان از چنان توانایی بالایی برخوردار است که اگر به طاعت الهی… بیشتر »

پیامدهای اخروی تمسخر

پیامد های اخروی تمسخر  فرد مسخره کننده علاوه بر آثار و سختی­های که در دنیا با آنان مواجه می­گردد در آخرت نیز به عذاب­های سختی گرفتار خواهد شد که به عنوان نمونه در ذیل به بعضی اشاره می­شود الف) مسخره شدن در قیامت یکی از سخت­ترین عذاب­های که فرد مسخره… بیشتر »

پیامدهای دنیوی تمسخر

پیامدهای دنیوی تمسخر تمسخر با توجه به ریشه­ها و عواملی که بر اساس آیات قرآن ذکر شد آثار دنیوی زیادی دارد که به بعضی از آن­ها اشاره خواهد شد: 1) از بین رفتن دوستی و محبت/ از بین رفتن اعتماد از جمله مهم­ترین آثار مسخره کردن دیگران که در دنیا فرد مسخره… بیشتر »

عوامل تمسخر و استهزاء در قرآن

تمسخر و استهزاء در لغت: به معنای ریشخند کردن است، حقیر شمردن و خوار داشتن است و بیان عیبها و نقصها به صورتی که بیان آن خنده آور باشد.  در اصطلاح: بیان کردن گفتار، کردار، اوصاف و یا خلقت افراد که یا با سخن گفتن و یا با فعل و یا به ایماء و اشاره و گاهی هم… بیشتر »

آموزه اخلاقی از امام علی علیه السلام

با توجه به ایام شهادت مولی الوحدین حضرت علی علیه السلام یکی از ویژگی های بارز ایشان که مورد اتفاق همه مسلمان است را مورد بررسی قرار می دهیم انفاق و بخشش مالی از مجله مباحثی است که در اسلام به آن توجه خاص شده و برای افرادی که چنین روحیه ای دارند ارزش و… بیشتر »

ادله وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام قسمت پایانی

اسلام یک دین همه جانبه است که به تمام نیاز ­های انسان توجه دارد؛ یکی از موضوعات قطعی که علماء بر آن توافق دارند این است که هر مسلمانی باید به اصول دین از روی علم و بدون تقلید ایمان داشته باشد. شناخت احکام شرعی از سه راه: 1. اجتهاد، 2. احتیاط، 3. تقلید،… بیشتر »

ادله وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام قسمت پنجم

 روایات در خصوص وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام روایات زیادی وجود دارد که بر اساس بعضی از تقسیم­بندی ها، مانند آنچه مرحوم آخوند خراسانی در کفایۀ الاصول انجام داده­اند، می­توان روایات را در چهار عنوان تقسیم کرد: الف)روایاتی که بر وجوب پیروی از… بیشتر »

ادله وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام قسمت چهارم

جایگاه تقلید تقلید غریزه­ای است که از کودکی در انسان ظاهر می­شود حتی می­توان گفت که یکی از مقلدترین مخلوقات جهان است و از همان ابتدا، اکثر قریب به اتفاق دانستنی­هایی خود را از راه تقلید فرا می­گیرد، انسان سوی موجودی عاقل و فهیم است و نمی­تواند بدون… بیشتر »

آموزه اخلاقی از امام حسن مجتبی علیه السلام

با توجه به میلاد پر خیر و برکت امام حسن مجتبی علیه السلام یکی از آموزه های اخلاقی که از زندگی این امام همام می توان بدست آورد پرهیز از حسد است. حسد یعنی آرزوی بیرون رفتن نعمت از دست دیگری، اعم از اینکه برای خود هم بخواهد یا نخواهد. حسد از گناهان بزرگ… بیشتر »

ادله وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام قسمت سوم

آغاز تقلید تقلید در مذهب تشیع پیشینه دیرینه­ ای دارد و آغاز آن به دوران امامان علیهم السلام باز می­ گردد، با مطالعه­ ی منابع تاریخی به این نتیجه می­ رسیم که در زمان ائمه علیهم السلام خود ایشان مردم را به پیروی و سوال از اصحاب و یاران بزرگ و برجسته خود… بیشتر »

ادله وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام قسمت دوم

در این قسمت به مفهوم شناسی تقلید خواهیم پرداخت مفهوم شناسی تقلید: 1.      تقلید در لغت: تقلید مصدر فعل مضاعف «قلّد، یقلّد» در لغت چند معنا دارد که از آن جمله می­توان به این موارد اشاره کرد: پوشیدن گردن بند، پيروي و اقتداء کردن چنان­که در صحاح در ماده… بیشتر »

ادله وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام قسمت اول

متأسفانه در سال­های اخیر، عده­ ای با فضاسازی­های خاص در همه مسائل دینی از جمله بحث شفاف و عقلایی تقلید تشکیک می­کنند؛ لذا ما بر آن شدیم تا یکی از ابعاد مهم مسأله تقلید یعنی ادله وجوب تقلید از منظر اهل بیت علیهم السلام را در چند قسمت مورد بررسی قرار… بیشتر »

آنکه از فرط گنه ناله کند زار کجاست؟

آنکه از فرط گنه ناله کند زار کجاست؟ آنکه ز اغیار برد شکوه بر یار کجاست؟ باز ماه رمضان آمد و بر بام فلک می‌زند بانگ منادی که گنه کار کجاست؟ سفره رنگین و خدا چشم به راه من و توست تاکه معلوم شود طالب دیدار کجاست؟ بار عام است خدا را به ضیافت بشتاب تا نگویی… بیشتر »

آداب مهمانی الهی

شهَْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى‏ وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشهَّْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلىَ‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ… بیشتر »